“Αυτισμός και θεραπευτικές προσεγγίσεις” (βίντεο εκδήλωσης)
Related Posts

Γιατί ανάβουμε το καντήλι;
Η λέξη καντήλι προέρχεται από τη λατινική candela=κερί. Στη χριστιανική Εκκλησία το Καντήλι τοποθετείται μπροστά στις άγιες εικόνες. Αυτό που τοποθετείται μπροστά στον Εσταυρωμένο, μέσα στο Ιερό Βήμα, διατηρείται πάντοτε αναμμένο και γι’ αυτό λέγεται «ακοίμητο» Καντήλι.
Ένα Καντήλι τοποθετείται επίσης στο εικονοστάσι του σπιτιού και ανάβεται κάθε μέρα, σύμφωνα με την ορθόδοξο παράδοση.
Μια συνήθεια που διατηρεί τον βαθύ χριστιανικό συμβολισμό της με το Φώς του Χριστού που φωτίζει κάθε άνθρωπο, που θερμαίνει την ελπίδα και που παρηγορεί και συντροφεύει στις ατέλειωτες ώρες της μοναξιάς.
Το άναμμα του καντηλιού ενέχει τον συμβολισμό ότι προσφέρεται ως θυσία σεβασμού και τιμής προς τον Θεό και τους Αγίους του.
Συμβολίζει επίσης, το φώς του Χριστού που φωτίζει κάθε άνθρωπο, καθώς επίσης συμβολίζει και το γνωστό παράγγελμα του Κυρίου μας ότι πρέπει να είμαστε, οι χριστιανοί, τα φώτα του κόσμου.
Το έλαιον, το λάδι δηλ. που καίει στα καντήλια μας, “;τον του Θεού υπεμφαίνει έλαιον”; γράφει ο Άγ. Συμεών Θεσσαλονίκης, το έλεος του Θεού που φανερώθηκε όταν η περιστερά του Νώε επέστρεψε στην Κιβωτό για να σημάνει την παύση του κατακλυσμού, έχοντας στο ράμφος της κλάδο ελαίας, ή όταν ο Ιησούς, καθώς επροσηύχετο εκτενώς, επότιζε με τους θρόμβους του ιδρώτος του την ελιά, κάτω από τα κλαδιά της οποίας γονάτισε την μαρτυρική εκείνη νύχτα, στο Όρος των Ελαιών.
Βέβαια, όλοι ξέρουμε πως απείρως ανώτερος του υλικού φωτισμού είναι ο εσωτερικός, αγιοπνευματικός φωτισμός. Έγραφε λοιπόν ο Θεοφόρος Πατήρ Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός : “;Φωτίσωμεν …;γλώσσαν”; και συμπληρώνει ο σχολιαστής του : Επετεύχθη τούτο ;
Το λάδι συμβολίζει το άπειρο έλεος του Θεού, αλλά και τα κανδήλια συμβολίζουν την Εκκλησία που είναι μεταδοτική Θείου ελέους και φωτιστική.
Συμβολίζουν βέβαια τους ίδιους τους αγίους που το Φώς τους έλαμψε, κατά το λόγο του Κυρίου, «έμπροσθεν των ανθρώπων, όπως ίδωσι τα καλά έργα και δοξάσωσι τον Πατέρα τον εν τοίς ουρανοίς».
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους πρέπει οι Ορθόδοξοι να ανάβουμε το καντήλι όπως για παράδειγμα
– για να μάς θυμίζει την ανάγκη για προσευχή,
– για να φωτίζει το χώρο και να διώκει το σκότος όπου επικρατούν οι δυνάμεις του κακού,
– για να μάς θυμίζει ότι ο Χριστός είναι το μόνο αληθινό Φώς και η πίστη σε Αυτόν είναι Φώς,
– για να μάς θυμίζει ότι η ζωή μας πρέπει να είναι φωτεινή,
– για να μάς θυμίζει ότι όπως το καντήλι απαιτεί το δικό μας χέρι για να ανάψει έτσι και η ψυχή απαιτεί το χέρι του Θεού, τη Χάρη Του δηλαδή,
– για να μάς θυμίζει ότι πρέπει το θέλημά μας να καεί και να θυσιαστεί.
– για την αγάπη προς το Θεό κ.ά.
Εννοείται, βέβαια, ότι το λάδι των καντηλιών πρέπει να είναι ελαιόλαδο και μάλιστα όσο το δυνατόν καλύτερης ποιότητος.
Άλλωστε ο Κύριος προσευχήθηκε στον κήπο των Ελαιών και ο ναός με τα κανδήλια μετατρέπεται σε νέο κήπο και ελέους (λαδιού) και Ελέους Θεϊκού Το λάδι τους μας θυμίζει την ευσπλαχνία του Θεού και το φως τους στη ζωή μας, που πρέπει να είναι φωτεινή και άγια.
Η φωτοχυσία του ναού συμβολίζει το θείο φως της παρουσίας του Θεού που φωτίζει τις καρδιές όχι μόνο των νεοφώτιστων αλλά και όλων των χριστιανών. Ο Κύριος φανέρωσε αυτή τη μεγάλη αλήθεια για τον εαυτό Του με τα ακόλουθα λόγια: “Εγώ ειμι το φως του κόσμου” (Ιωάν.8/η: 12).
Είναι φως όχι μόνο λόγω της φωτεινής διδασκαλίας Του, αλλά κυρίως λόγω της φωτεινής παρουσίας Του. Αυτό επιβεβαιώνεται κυρίως από τη θαυμαστή Μεταμόρφωσή Του, όπου “έλαμψε το πρόσωπον αυτού ως ο ήλιος, τα δε ιμάτια αυτού εγένετο λευκά ως το φως” (Ματθ.17/ιζ: 2).
Στο Σύμβολο της Πίστεως ο Υιός του Θεού παρουσιάζεται ως “φως εκ φωτός”. Στην ακολουθία του Εσπερινού επίσης ο υμνογράφος παρουσιάζει τον Κύριο ως “φως ιλαρόν”. Και οι χριστιανοί με τα μυστήρια της Εκκλησίας και τον πνευματικό τους αγώνα μπορούν να δεχθούν το φως της χάριτος του Αγίου Πνεύματος και να το ακτινοβολούν με τη ζωή τους.
Στην “επί του όρους” ομιλία ο Κύριος συμβουλεύοντας τους μαθητές Του είπε: “Υμείς εστε το φως του κόσμου…. ούτω λαμψάτω το φως υμών έμπροσθεν των ανθρώπων, όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς” (Ματθ 5/ε: 14-16).
(Δηλαδή: Εσείς είστε το φως του κόσμου… έτσι να λάμψει το φως σας μπροστά στους ανθρώπους για να δουν τα καλά σας έργα και να δοξάσουν τον πατέρα σας τον επουράνιο). Εδώ φαίνεται καθαρά ότι το φως των μαθητών του Χριστού είναι τα καλά έργα της αγιοπνευματικής ζωής τους.
Οι άγιοι στην άλλη ζωή θα ομοιάσουν με τον Κύριο, θα γίνουν “θεοί κατά χάριν”. Αυτό το εκφράζει ο Κύριος καθαρά με τα προφητικά λόγια Του: “Τότε οι δίκαιοι εκλάμψουσιν ως ο ήλιος εν τη βασιλεία του πατρός αυτων” (Ματθ. 13/ιγ: 43).

Να πως νιώθει κανείς την παρουσία του Αγίου Πνεύματος μέσα του!
Το Πνεύμα το Άγιο κατήλθε με τρόπο ορατό και αναπαύτηκε πάνω σε καθένα από τους αποστόλους με την μορφή πύρινων γλωσσών. Για ποιο λόγο ήταν απαραίτητο αυτό; Ακριβώς για να μάθει ο κόσμος ότι το Πνεύμα το Άγιο κατέρχεται στους ανθρώπους.
Στις μεγάλες και τρομερές εκδηλώσεις της φύσης βλέπουμε την ισχυρή δύναμη των στοιχείων της φύσης.
Στον τυφώνα, ο οποίος αφανίζει όλα όσα βρίσκονται στο δρόμο του, βλέπουμε τις φοβερές, βλέπουμε τις μεγάλες δυνάμεις της φύσης.
Στον φοβερό σεισμό, όταν θα ανοίξει διάπλατα η γη και θα γκρεμιστούν, ωσάν χάρτινα σπιτάκια οι μεγάλες πέτρινες οικοδομές, θα δοκιμάσουμε τη μεγάλη και ισχυρή δύναμη της φύσεως.Και σε αυτό το εξαίρετο περιστατικό της καθόδου του Πνεύματος του Αγίου στους αποστόλους, είδε και αισθάνθηκε ο κόσμος, πόσο κραταιά είναι η χάρις του Παναγίου Πνεύματος.
Όμως γνωρίζετε, ότι στην ελαφρά, στη λεπτή, στην ευχάριστη πνοή της καλοκαιρινής αύρας ενεργεί η ίδια δύναμη κίνησης του αέρα, η οποία, σε ασύγκριτα μεγαλύτερο βαθμό και δύναμη, ενεργεί και στον τυφώνα.
Γνωρίζετε ότι όλες εκείνες οι δυνάμεις, οι οποίες θέτουν σε κίνηση όλο τον αστρικό κόσμο, υπό την επίδραση των οποίων τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα όλα τα ουράνια άστρα, αυτές οι ίδιες δυνάμεις δρουν και στην κίνηση ενός μικροσκοπικού εντόμου και ενός μυρμηγκιού, δρουν και τότε, όταν ένα λεπτό χνουδάκι χωρίς άνεμο πετάει στον αέρα.Αυτό είναι ακριβώς το ίδιο: όλες αυτές οι ίδιες δυνάμεις, οι οποίες εμφανίζονται άλλοτε με μεγάλη, με απέραντη δύναμη, άλλοτε με ασθενή, ελαφρό, λεπτό βαθμό δράσης.
Κατ’ αυτό τον τρόπο και το Πνεύμα το Άγιο, το Οποίο με μεγάλη δύναμη και ενέργεια κατήλθε στους αγίους αποστόλους την ημέρα της Πεντηκοστής, μέχρι σήμερα κατέρχεται στις καρδιές εκείνων, οι οποίοι θα αγαπήσουν το Κύριο Ιησού Χριστό, οι οποίοι με όλη τους την καρδιά θα πιστέψουν στην Αγία Τριάδα, οι οποίοι θα εξυψωθούν με το πνεύμα, έχοντας αποστραφεί το κακό και την βία.
Με ελαφρά, με διακριτική, με ανεπαίσθητη πνοή, όχι με την μορφή πύρινων γλωσσών, όχι με την βοή του ερχόμενου ανέμου, αλλά αθόρυβα και ανεπαίσθητα εισέρχεται το Πνεύμα το Άγιο στην καθαρή καρδιά, στην καρδιά που το αξίζει.
Κάθε καθαρό, φωτεινό ανθρώπινο πνεύμα αισθάνεται αυτή την ανεπαίσθητη και ελαφρά πνοή του Πνεύματος του Αγίου, την αισθάνεται ωσάν σιωπηλή χαρά, ωσάν θαυμάσια ειρήνη και ανάπαυση.
Αυτή η ανάπαυση που είναι συνδεδεμένη με την χαρά, δεν συγκρίνεται με τίποτα.
Όμως εκείνοι που είναι απομακρυσμένοι, απείρως απομακρυσμένοι από το Πνεύμα το Άγιο, εκείνοι που δεν Το γνωρίζουν, εκείνοι που δεν πιστεύουν στον Θεό, εκείνοι που διάλεξαν τον δρόμο του κακού και όχι τον δρόμο του καλού, που αρνήθηκαν τη χάρη του Παναγίου Πνεύματος, που προτίμησαν τον δρόμο των εγκλημάτων, της βίας, της ληστείας, του φόνου, τον δρόμο του ψεύδους, της συκοφαντίας, των επιορκιών και της καταγγελίας εναντίον των πλησίον τους, εκείνοι, που δεν έχουν αγάπη, εκείνοι που η καρδιά τους είναι γεμάτη μίσος, εκείνοι, ασφαλώς, ποτέ δεν θα νιώσουν αυτή τη χαρά, δεν θα νιώσουν αυτή την ειρήνη, αυτή την βαθειά ευτυχία της αισθήσεως της παρουσίας του Πνεύματος του Αγίου στην καρδιά τους.
Αυτοί οι άνθρωποι νιώθουν διαφορετικά, εντελώς αντίθετα, διότι όταν ο άνθρωπος διαπράττει το κακό, βρίσκεται κατά συνέπεια σε κοινωνία με τον πατέρα κάθε κακού, κάθε ψεύδους, κάθε ακαθαρσίας. Βρίσκεται σε κοινωνία με τον διάβολο, με τους αγγέλους του, τους δαίμονες.
Όταν ο άνθρωπος βρίσκεται υπό την πνευματική επιρροή αυτών των βρομερών εχθρών του Θεού, τότε νιώθει στην καρδιά του κάτι αντίθετο από εκείνο που νιώθουν οι καθαροί άνθρωποι, οι καλοί, οι άγιοι άνθρωποι.Αισθάνεται στην καρδιά του ένα δυνατό κάψιμο, αισθάνεται βαθειά ανησυχία, η οποία ποτέ δεν καταπραύνεται και τον βασανίζει. Στην καρδιά του δεν υπάρχει ειρήνη: δαιμονική φωτιά καίει την ακάθαρτη ψυχή, την καρδιά αυτού του ακάθαρτου και δυστυχισμένου ανθρώπου.
Όμως εμείς, οι χριστιανοί, άραγε δεν θα αναζητούμε με όλη μας την καρδιά την κοινωνία με το Πνεύμα το Άγιο; Εμείς, οι χριστιανοί, είναι δυνατόν ποτέ να επιτρέψουμε να καιγόμαστε από αυτή την κακιά, δαιμονική φωτιά; Είθε να μην συμβεί αυτό!
Είθε να βασιλεύει στην καρδιά σας, η οποία αγάπησε τον Κύριο, η αιώνια ειρήνη, η αιώνια ανάπαυση, η αιώνια χαρά του Πνεύματος του Αγίου!
Αμήν
Αγίου Λουκά, Αρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως και Κριμαίας