“Η αξία της Νηστείας της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην πρόληψη χρονίων νοσημάτων”

Share

Με ιδιαίτερη τιμή κι άνωθεν ευλογία, υποδεχθήκαμε την Β’ Κυριακή των Νηστειών στο Ιερό μας Ναό τον κ. Αντώνιο Καφάτο, Ομότιμο Καθηγητή Κλινικής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και Ειδικό Σύμβουλο για τη διατροφή στους οργανισμούς WΗΟ και FAQ, υποψήφιο για Νόμπελ. Ο κύριος Καφάτος με πολύ αγάπη μας παρουσίασε και μας ανέλυσε τα εξαιρετικά ευρήματα του στην επιστημονική ιατρική έρευνα που εκπόνησε, σε σχέση με την Νηστεία της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας και την πρόληψη χρόνιων παθήσεων.

Βιογραφικό κ. Καφάτου
κάντε κλίκ στην εικόνα

Στην έρευνα που διεξήχθει σε 7 χώρες (Φινλανδία, Ολλανδία, Ιαπωνία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ιταλία, Γιουγκοσλαβία και Ελλάδα), συμμετείχαν 13.000 άνδρες απο 16 διαφορετικές περιοχές, στόχος ήταν  να διερευνηθεί η σαφής σχέση μεταξύ δίαιτας και εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Περιελάμβανε και την μελέτη της Κρητικής διατροφής του 1960, των οργανικών στοιχείων των τροφίμων, και κλινικές μελέτες. Αποδείχτηκε δε πέραν πάσης αμφιβολίας οτι η Κρητική διατροφή του 1960 μαζί με άσκηση και με την τήρηση της Νηστείας της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, θωρακίζει την υγεία μας, καταπολεμά και προλαμβάνει πλήθος ασθενειών και σοβαρότατων χρόνιων νοσημάτων.

 

Το περιεχόμενο της ομιλίας του κύριου Καφάτου κινήθηκε σε δύο άξονες. Πρώτος, αυτός, που αφορά στις θεμελιώδους σημασίας για την υγεία μας διατεταγμένες από τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, οι οποίοι και ήταν εις βάθος γνώστες της Ιατρικής Επιστήμης και της Θεολογίας, τέσσερις μεγάλες Νηστείες του χρόνου, τις οποίες καθιέρωσαν με πολλή αγάπη κι επιμέλεια.

Καθώς επίσης και στην αδιαμφισβήτητη πληροφόρησή μας για τα ασύγκριτα πολλαπλά οφέλη τους στον ανθρώπινο οργανισμό, τονίζοντας μας το γεγονός οτι άτομα που νηστεύουν τον μισό χρόνο, ακόμα και το λάδι τις Τετάρτες και τις Παρασκευές, έχουν χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας απο εκείνους που δεν νηστεύουν καθόλου.

Δεύτερος δε ήταν εκείνος της πλήρους και σφαιρικής ενημέρωσης όλων των παρευρισκομένων, ενοριτών και μη, προς το σκοπό της απόκτησης ορθών διατροφικών συνηθειών.

Εξάλλου, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός πως οι Πατέρες της Εκκλησίας μας μπόλιασαν τα διδάγματα της ιατρικής επιστήμης για την προσφορά της νηστείας προς το σώμα με τη βαθειά Θεολογία του πνεύματος και της ψυχής, τα οποία δύο στοιχεία δεν εξελίσσονται και δεν αναβιβάζονται προς τα ουράνια παρά μόνο με τη νηστεία του σώματος και την προσευχή.

Πιο συγκεκριμένα, ο κύριος Καφάτος τονίζει οτι τα αποτελέσματα των ερευνών των εξεταζομένων είναι άκρως απογοητευτικά καθ’ότι η ζυγαριά, λόγω της άγνοιας και της ημιμάθειας για το τί αποτελεί σωστή διατροφή, γέρνει επικίνδυνα προς τη μεριά των ανθρώπων που υποφέρουν απο πολύ μικρές ηλικίες, απο ιδιαιτέρως σοβαρές αρρώστιες, γαστρεντερικές παθήσεις, καρδιαγγειακά, παχυσαρκία, καρκίνους, και αιφνίδιους θανάτους.

 

Το 1960 η διατροφή των Κρητών, περιελάμβανε ελαιόλαδο σε ικανές ποσότητες καθημερινά, πράσινα λαχανικά, βότανα, αφεψήματα, δημητριακά, όσπρια, μαύρο ψωμί και πολλά φρούτα, ενώ ψάρι, κοτόπουλο και κόκκινο κρέας ελάχιστες φορές το μήνα. Επίσης συνοδευόταν από καθημερινή άσκηση που περιελάμβανε κατα βάσιν χειρωνακτικές εργασίες και πολύ περπάτημα. Ενώ πρέπει να τονισθεί ότι τηρούσαν αυστηρά τις νηστείες της Εκκλησίας και δεν έτρωγαν κρέας, γαλακτοκομικά κι αυγά για πάνω απο 180 ημέρες το χρόνο, με εξαίρεση την κατανάλωση κάποτε ψαριού και συχνότερα τα διάφορα οστρακοειδή και μαλάκια, θαλασσινών που επιτρέπονταν.

Η προστασία που προσφέρει η παραδοσιακή Κρητική διατροφή και όχι η λεγόμενη Μεσογειακή, στην πρόληψη των ασθενειών και ειδικότερα στα καρδιακά νοσήματα τεκμηριώνεται από διάφορες επιστημονικές μελέτες. Οι Κρήτες λοιπόν, του 1960 είχαν το χαμηλότερο βάρος και δείκτη μάζας σώματος απο όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα καθώς επίσης και την χαμηλότερη θέση σε παχυσαρκία, χρόνιες ασθένειες, κι αιφνίδιους θανάτους.

Αντιθέτως σήμερα, στην Κρήτη, και κατ’ επέκτασιν θα λέγαμε κι εμείς σε όλη την Ελλάδα, όλοι οι παραπάνω δείκτες που αναφέραμε είναι στο κόκκινο. Οι Κρήτες ηλικάς 40 -60 χρόνων είναι πλέον κατα 20 κιλά βαρύτεροι απο ό,τι ήταν οι προγόνοι τους στο παρελθόν. Και αυτό μετά απο 45 χρόνια πατρογονικής παράδοσης που αποσιωπηθήκε και να παραμεριστήκε στον βωμό της υιοθέτησης ενός τρόπου ζωής που είχε άλλα πρότυπα διατροφής, και όχι μόνο.

Το ελαιόλαδο, η άσκηση και τα φυτικά τρόφιμα, και τα αφεψήματα απο βότανα, αντικαταστάθηκαν με αναψυκτικά με βάση την ζάχαρη, γλυκά πολλά, καρκινογόνα πρόσθετα σε τυποποιημένες τροφές, επεξεργασμένα τρόφιμα, τροφές με κορεσμένα τρανς λιπαρά και κάκιστες μαργαρίνες, τα οποία κι αν θα πρέπει αν πετάξουμε απο την κουζίνα μας εντελώς, όπως τόνισε ο κ. καθηγητής…κι όλα αυτά και σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη συστηματικής άσκησης και έκθεσής μας στο ηλιακό φώς.

 

Ακόμα τόνισε οτι η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ειδικά όταν αυτό είναι και ψημένο στα κάρβουνα κι έχει αρπάξει, κρύβει σημαντικούς κινδύνους για την υγεία. Γενικά η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι, θα πρέπει να αποφεύγεται, αφού πολλές πλέον μελέτες έχουν συσχετίσει την κατανάλωσή του, με την εμφάνιση καρκίνου, Alzheimers και άλλων νοσημάτων.

Η θρεπτική αξία των προϊόντων που καταναλώνουν οι άνθρωποι έχει μεγάλη σημασία, και θα πρέπει να αξιολογείται, καθώς σήμερα τα περισσότερα προσθέτουν μόνο βάρος στον οργανισμό.  Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κύριος Καφάτος, 100 γραμμάρια μπισκότα γεμιστά έχουν 524 θερμίδες, ενώ η αντίστοιχη ποσότητα μήλου έχει μόλις 47 θερμίδες. Επίσης 100 γραμμάρια τηγανιτές πατάτες έχουν 530 θερμίδες, ενώ η αντίστοιχη ποσότητα ψητής πατάτας έχει μόλις 93 θερμίδες.

 

Σύμφωνα λοιπόν με τον κύριο Καφάτο καλή διατροφή αποτελεί:

    H καθημερινή κατανάλωση 10 μερίδων φρούτων και πράσινων λαχανικών αντίστοιχα

  • Κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως, και οσπρίων
  • Η κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών δύο φορές την εβδομάδα
  • Η λήψη κόκκινου κρέατος ή αλλαντικών να λαμβάνονται σε μικρή ποσότητα μία φορά το μήνα και αν δεν μπορούν να αποφευχθούν εντελώς, να αντικαθίστανται τουλάχιστον με κοτόπουλο, κουνέλι, η γαλοπούλα.
  • Να αποφεύγονται τα επεξεργασμένα τρόφιμα με κορεσμένα και τρανς λιπαρά οξέα, τα οινοπνευματώδη ποτά γιατί αυξάνουν τον κίνδυνο για τον καρκίνο της στοματικής κοιλότητας, του φάρυγγος, του οισοφάγου, του ήπατος, του εντέρου, αλλά και του μαστού.
  • Επιπλέον να μειωθεί η ποσότητα του αλατιού στο φαγητό,
  • Να αποφεύγεται η ζάχαρη και τα αναψυκτικά, και άλλα τρόφιμα όπως γλυκά, άσπρο ψωμί, άσπρα μακαρόνια, άσπρο ρύζι, μπισκότα, σοκολάτες.
  • Να ενισχυθεί η λήψη τροφίμων χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, όπως φρούτα (αντί για γλυκά με βούτυρα και αυγά, σοκολάτα και χρωστικές και άλλες καρκινογόνες ουσίες)
  • Και τέλος, καθίσταται άκρως απαραίτητη η σωματική άσκηση, μέτρια προς έντονη, για περισσότερο από 60 λεπτά την ημέρα.

Εν κατακλείδι, ο κύριος Καφάτος τονίζει ότι η ιδανική διατροφή που μπορεί να μας κάνει να αποφύγουμε ασθένειες όπως τον καρκίνο είναι της θρησκείας μας. Αν ακολουθήσουμε αυτή την διατροφή θα έχουμε μακροζωία και υγεία.

Έπειτα, ο πατήρ Θεολόγος, λαμβάνοντας το λόγο, ευχαρίστησε θερμά τον εξαίρετο ομιλητή κύριο Αντώνιο Καφάτο, ο οποίος δεσμεύτηκε προσωπικώς για μια ακόμη στο προσεχές διάστημα παραχώρηση ομιλίας του στην Ενορία μας.

Σε περίπτωση, που κάποιος επιθυμεί να επικοινωνήσει με τον Καθηγητή, μπορεί πρώτα να έρχεται σε επικοινωνία με τον Πατέρα Θεολόγο στα τηλ.: 6979-552222, 210-2922502

Related Posts
Αφήστε μια απάντηση

Socials