Related Posts

Αναστάσιμο Μήνυμα Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου
Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ Β΄
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΚΛΗΡΟ
ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟ ΠΛΗΡΩΜΑ
ΤΗΣ ΘΕΟΣΩΣΤΟΥ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΜΗΝΥΜΑ ΠΑΣΧΑ 2022
Αδελφοί μου και τέκνα μου εν Κυρίω αγαπητά,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Δεν υπάρχει κανένα εκπληκτικότερο άκουσμα. Δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικότερο άγγελμα από αυτή την ομολογία: Ο «Χριστός ανέστη» και νίκησε τον θάνατο. Ο «Χριστός ανέστη» για να μην ξαναπεθάνει ποτέ και με τον θάνατό Του και την Ανάστασή Του εχαρίσατο «τοις εν τοις μνήμασι ζωήν» .
Ανασταίνεται ο Χριστός και ανασταίνει μαζί Του όλους εμάς. Μας αφέλκει από τα βάθη του Άδη και μας χαρίζει την προοπτική και την ελπίδα της ζωής «του μέλλοντος αιώνος», της Βασιλείας Του της αιώνιας και αληθινής. Γι’ αυτό και την άγια Νύκτα της Αναστάσεως ανατέλλει η λαμπρή και χαρμόσυνη Ημέρα της αιωνιότητος και όλος ο κόσμος πλημμυρίζει από το ανέσπερο Φως της: «Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός τε και γη και τα καταχθόνια».
Αυτές τις πρώτες ώρες μετά την Ανάσταση, το πένθος και ο θρήνος μοιάζουν να εγκαταλείπουν τη ζωή των ανθρώπων. Δεν θα περάσουν όμως πολλές ημέρες από αυτό το ιερό πανηγύρι και η τραγικότητα της καθημερινότητος θα μας οδηγήσει στη διαπίστωση ότι ο πόνος και το πένθος δεν παύουν να συνοδεύουν τα βήματά μας στον παρόντα κόσμο.
Και τότε γεννιούνται εύλογα ερωτήματα: Πως νικήθηκε ο θάνατος; Ποια ζωή μας χάρισε ο Χριστός όταν γύρω μας εξακολουθούν οι άνθρωποι να υποφέρουν, να ασθενούν, να διώκονται; Πως γίνεται να είναι ακόμη υπαρκτή η πραγματικότητα του θανάτου; Ο πόλεμος που ξέσπασε στην ευρωπαική μας γειτονιά καθιστά το ερώτημα πιεστικό. Η πληροφορία και η εικόνα που έρχονται, πλούσια λόγω της τεχνολογίας, αναδεικνύουν τις διαστάσεις του προβλήματος επώδυνα, προκλητικά για τις συνειδήσεις μας. Νοιώθουμε τον πόνο να κορυφώνεται σπαραχτικά. Ο θάνατος φαίνεται να θριαμβεύει.
Την απάντηση σ’ αυτά τα ερωτήματα θα την ανακαλύψουμε στη φράση του αναστάσιμου παιάνα της Νίκης: «θανάτω θάνατον πατήσας». Ο Χριστός χρησιμοποιεί κατόπιν ελεύθερης επιλογής τον δικό Του εκούσιο θάνατο και νικά κατά κράτος τον θάνατο για όλους τους ανθρώπους. Γι’ αυτό και η ζωή που χαρίζει στους «εν τοις μνήμασι» δεν προσφέρεται μέσα σε ιδανικές συνθήκες, που ούτως ή άλλως δεν υπάρχουν στην ιστορία, δεν είναι άσχετη με τα μνήματα, αλλά είναι ζωή που εκπηγάζει από τα μνήματα και συνεχίζεται παράλληλα με την ύπαρξή τους. Αναμετράται καθημερινά με τον θάνατο και τελικά τον υπερβαίνει.
Προ Χριστού οι άνθρωποι προσεγγίζαμε όλα τα γεγονότα και τα φαινόμενα της ζωής υπό τον φόβο και την απειλή του θανάτου. Μετά Χριστόν οι άνθρωποι, εντεταγμένοι στο Πανάγιο Σώμα Του, την Εκκλησία, βλέπουμε όλα τα γεγονότα και τα φαινόμενα του θανάτου υπό το ανέσπερο και Άγιο Φως της Αναστάσεως, της ζωής και της αθανασίας. Ο θάνατος, ο οποίος πριν από την Ανάσταση ήταν ο «έσχατος εχθρός», τώρα πιά καταργείται και εξελίσσεται σε θρίαμβο της αγάπης του Θεού, είσοδο στην αληθινή ζωή.
Αδελφοί μου και παιδιά μου,
Η Ανάσταση του Χριστού δεν μπορεί να εξαντλείται σε κάποιες πασχαλινές ευχές με αόριστο περιεχόμενο και ξύλινη γλώσσα. Η Ανάσταση είναι μυστήριο και υποστασιάζεται σε ένα πρόσωπο: «Εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή» μας λέει ο Χριστός και μας καλεί σ’ έναν αγώνα πίστεως που γεννά την αθανασία: «ο πιστεύων εις εμέ, καν αποθάνη, ζήσεται». Η Ανάσταση δεν είναι ιδεολογία, είναι σχέση. Δεν την υφίστασαι, την επιλέγεις και την ζεις μέσα από την απόλυτη εμπιστοσύνη και την αγάπη.
Αυτή η διαπίστωση νοηματοδοτεί τη σημερινή Εορτή και τη μεταβάλλει σε «πανήγυριν πανηγύρεων». Αυτό είναι τελικά το Πάσχα του Κυρίου μας, αυτή και η αποκάλυψη του ύστατου νοήματος και του σκοπού της υπάρξεώς μας.
Σας εύχομαι ολόψυχα έτσι να ζείτε το γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού και το ανέσπερο Φως της να καταυγάζει τη ζωή μας.
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος!
Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
† ο Αθηνών Ιερώνυμος Β΄

Πρόσεχε την καρδιά σου
Να αγωνίζεσαι να διατηρείς καθαρή την καρδιά σου από σαρκικές επιθυμίες, φιλαργυρία, φιλοδοξία, φθόνο, ζηλοφθονία, μνησικακία και άλλα πάθη. Η καθαρή καρδιά γεννάει την αθωότητα και η αθωότητα είναι η ρίζα της ευτυχίας.
Είναι δύσκολο να διατηρούμε καθαρή την καρδιά μας. Γι’ αυτό κράζει ο Δαβίδ: «Καρδίαν καθαράν κτίσον εν εμοί ο Θεός». Η καθαρή καρδιά είναι μια κυψέλη, στην οποία παράγεται το γευστικό και σε όλους αγαπητό μέλι. Η ακάθαρτη καρδιά είναι ένας βαλτώδης τόπος στον οποίο ζουν κάθε είδους αντιπαθητικά ερπετά. Φίδια, βατράχια, σκουλήκια.
Από την καρδιά κινείται κάθε είδους πάθος. «Εκ γαρ των καρδιών υμών εκπορεύονται φόνοι, μοιχείαι, πορνείαι, ακαταστασίαι, οφθαλμός πονηρός», μας βεβαιώνει ο Κύριος, γι’ αυτό και μακαρίζει όσους έχουν αθώα και παιδική καρδιά: «Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία ότι αυτοί τον Θεόν όψονται».
Είναι ευτυχείς όσοι έχουν καθαρή καρδιά, διότι αυτοί θα δουν τον Θεό, όχι μόνο στους ουρανούς, αλλά κι εδώ στην γη. Εδώ στη γη, στην παρούσα ζωή θα δουν τις δωρεές, τις χάριτες, τις ευεργεσίες του Θεού να κατακλύζουν τη ζωή τους.
Είναι βεβαίως δύσκολο να έχουμε και να διατηρούμε καθαρή την καρδιά μας, διότι εκ φύσεως ρέπει προς κάθε κακό, προς κάθε επιβλαβή επιθυμία. Πώς την παρομοιάζει ο Δαβίδ; Άκουσε. «Αύτη η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος. Εκεί ερπετά, ων ουκ έστιν αριθμός. Ζώα μικρά μετά μεγάλων» (Ψαλμ. 103:25). Μια απέραντη θάλασσα είναι η καρδιά του ανθρώπου στην οποία κολυμπούν ζώα μικρά μετά μεγάλων. Πάθη μικρά, μικροαδυναμίες, ατέλειες, και πάθη μεγάλα, τα οποία απομυζούν τις σωματικές και ψυχικές δυνάμεις και οδηγούν σε ένα σίγουρο θάνατο.
Πόσο λοιπόν δίκαιο έχει ο Μωυσής όταν προτρέπει: «Πρόσεχε σεαυτώ μη γένηται ρήμα κρυπτόν εν τη καρδία σου, ανόμημα» (Δευτ. 15:9). Προσεύχου λοιπόν, νήστευε, φεύγε τις αφορμές, βασάνιζε τον εαυτό σου με κάθε σκληραγωγία και ταλαιπωρία, έχε σιωπή και υπομονή στους πειρασμούς και τότε η χάρη του Θεού θα πλύνει, θα λευκάνει την καρδιά σου για να έλθει να κατοικήσει σ’ αυτήν ο Κύριος Ιησούς Χριστός.
Μια καθαρή καρδιά γίνεται ο θρόνος του Θεού, ενώ μια πονηρή καρδιά είναι μια επίγεια κόλαση που προκαλεί πόνο και φέρνει όλες τις δυστυχίες. Πρόσεξε λοιπόν την καρδιά σου.
Η αμαρτία είναι η μεγαλύτερη απάτη
«Ουκ έστιν ειρήνη εν τοις οστέοις μου από προσώπου των αμαρτιών μου». Ο πιο ταραγμένος, νευρώδης, ανήσυχος, αγχώδης άνθρωπος είναι ο άνθρωπος της αμαρτίας. Το πνεύμα του, τα σπλάχνα του, τα οστά του δεν ειρηνεύουν από προσώπου των αμαρτιών του. Ο αμαρτωλός δίνει μια άθλια κλινική εικόνα. Την εικόνα του ανειρήνευτου ανθρώπου. Και τούτο διότι η αμαρτία διώχνει την ειρήνη του Θεού από τον άνθρωπο, από την οικογένεια, από ένα έθνος, από την οικουμένη ολόκληρη. Το σκληρό τίμημα της αμαρτίας είναι ο πόλεμος και η καταστροφή. Ως τιμωρία για τα πλήθη των αμαρτιών μας ο Θεός επιτρέπει ολέθριους πολέμους στους οποίους οι εκατόμβες των νεκρών είναι η αναμφισβήτητη απόδειξη της θείας οργής.
Εάν γνώριζες, άνθρωπέ μου, πόση δυστυχία, πόνο, δάκρυα, σωματικές και ψυχικές παθήσεις προκαλεί και γεννοβολά η παράβαση του θείου νόμου! Η αμαρτία είναι η μεγαλύτερη απάτη. Σου υπόσχεται χαρά και σου φέρνει λύπη. Σου υπόσχεται ευτυχία και σε κάμει δυστυχισμένο. Σου υπόσχεται ζωή και σε ενδύει με τα σάβανα του πιο αποκρουστικού θανάτου.
Η αμαρτία είναι μία ωρολογιακή βόμβα στην τσέπη του σακακιού σου. Αργά ή γρήγορα θα εκραγεί και θα μεταβάλει τη ζωή σου σ’ ένα φοβερό σωρό ερειπίων, αποκρουστικών ερειπίων, καπνιζόντων. Με όλη τη δύναμη της ψυχής σου μίσησε και πολέμησε την αμαρτία. Και μόνο το όνομά της πρέπει να σου προκαλεί φρίκη και τρόμο.
Αντιθέτως αγάπησε τον Κύριο και Θεό μας Ιησού Χριστό. Αγάπησέ Τον με όλη τη δύναμη της ψυχής σου. Στήσε τον θρόνο Του στον πυρήνα της καρδιάς σου. Έχε Τον ένοικο, αφέντη, βασιλέα και κυρίαρχο της ζωής σου. Και αυτός θα στέλνει ζωογόνους χυμούς σ’ όλα τα μέλη του σώματός σου, θα σου μεταδίδει ζωή, πραγματική ζωή, όχι ψευδαίσθηση ζωής, και εσύ θα είσαι πράγματι ζωντανός άνθρωπος. «Εγώ ήλθον ίνα οι άνθρωποι ζωήν έχωσι και περισσόν έχωσι».
Από το βιβλίο: † Αρχιμ. Σεραφείμ Δημόπουλου, ΛΟΓΟΙ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ Α’. Έκδοση Φιλ. Σωματείου «Ιωάννης ο Χρυσόστομος», Λάρισα 2015.