Related Posts

Όταν έχεις την συνείδησή σου καθαρή, μη φοβάσαι ποτέ από τίποτε
Ή φωνή τής συνειδήσεως είναι μία σιωπηλή κραυγή, μία μυστική φωνή, τήν όποία τήν άκοϋς καί τήν καταλαβαίνεις ότι έρχεται άπό μέσα σου, άλλ’ όμως έρχεται έξω άπό σένα, άπό τόν Θεό.
Ή ϊδια ή λέξις συνείδησις σημαίνει νά ξέρης μαζί, τό ϊδιο. Κι αύτοί πού ξέρουν μαζί τό ϊδιο πράγμα είναι ό Θεός καί ό άνθρωπος. Επομένως, ό λογισμός ή ή συνείδησις είναι οφθαλμός μέ τόν όποιο βλέπει ό Θεός τόν άνθρωπο καί ό ‘ίδιος οφθαλμός είναι μέ τόν όποϊο βλέπει ό άνθρωπος τόν Θεό. Όπως Τόν βλέπω έτσι μέ βλέπει -έτσι αισθάνομαι ότι μέ βλέπει- όρασις ταυτόχρονη καί άπό τά δύο μέρη.
* * *
Ή διεστραμμένη θέλησις καί γενικά όλα τά πάθη, ιδιαίτερα ή περιφρόνησις αύτής τής φωνής, επισωρεύουν μερικά λέπια έπάνω στά αύτιά, τά όποια καλύπτουν τήν φωνή, ώστε νά μήν άκούγεται πλέον. Τότε καί ό Θεός σβήνεται άπό τόν οφθαλμό μας, ώστε νά μάς φαίνεται ότι δέν υπάρχει πλέον. Διά τών άμαρτιών μας, ή συνείδησίς μας έξησθένησε. «Ετσι καταλαβαίνουμε πώς είναι τόσο δυνατό σκοτάδι ό Θεός στά μάτια τών άμαρτωλών, ώστε νά φθάνουν άπό τήν καλή πίστι στήν πλάνη τής άπιστίας, ή όποία καί τούς κυριεύει καί νομίζουν ότι μόλις τότε έφθασαν στήν «άλήθεια».
* * *
Ή φωνή τής συνειδήσεώς μας δέν θά ήμπορή νά είναι στό ϊδιο έπίπεδο όλη τήν περίοδο τής έπί γής ζωής μας. Κάπου – κάπου άρχιζε ι νά κραυγάζει, διαπερνώντας τά λέπια τής άκοής μας καί καταγγέλοντάς μας ενώπιον τού Θεοϋ καί ενώπιον μας γιά όλες τίς άνομίες πού έπράξαμε καί, έάν δεν συμφιλιωθούμε μ’ αύτόν τόν κατήγορο μας, όσο καιρό είμεθα οδοιπόροι στήν παρούσα αύτή ζωή (Ματ. 5, 25), θά έχουμε τότε τόν Λόγο τοϋ Θεοϋ, διότι Αύτός θ’ άκούση τήν καταγγελία καί θ’ άποδώση δικαιοσύνη καί θά μάς ρίξη στά βάσανα τής κολάσεως.
* * *
Υπάρχουν άνθρωποι, οί όποιοι έπαλαιώθησαν στό κακό -μή θέλοντες νά γνωρίσουν τόν Θεό- καί πρός τό τέλος τής ζωής τους, όταν ό εγωισμός τής φύσεως μαραίνεται πλέον, θυμούνται τίς άμαρτίες τους μ’ ένα απροσδόκητο ξέσπασμα τής ασθενούς συνειδήσεώς τους. Θέλουν τότε νά συντρίψουν όλα τά φράγματα τών ανομιών τους καί νά πετάξουν τά πάντα άπό μπροστά τους, ώστε καί ό ύπνος άκόμη τούς φεύγη, ένώ σέ μερικούς τούς φεύγει καί τό μυαλό. Διότι στ’ άλήθεια χάνει τό νού του ό άνθρωπος, ό όποιος σ’ ολόκληρη τήν ζωή του δέν έκανε τίποτε άλλο παρά μόνο νά πνίγη τήν φωνή τής συνειδήσεώς του. Γι’ αύτό δέν θέλει ό Θεός νά έξέλθης άπ’ αύτή τήν ζωή, χωρίς νά γνωρίζης ότι έσκότωσες τήν συνείδησίν σου, αύτόν τόν καλό σύμβουλο σου, πού τόν είχες πρόχειρα παντού κοντά σου, καί δέν σ’ άφήνει ν’ άναχωρήσης, χωρίς νά ίδής, άπ’ έδώ άκόμη, πού θά ύπάγης.
* * *
Ή συνείδησις άπό τήν φύσι της ούδέποτε εγκρίνει τήν άμαρτία καί τό πάθος. Άπό τήν φύσι της δέν υποκύπτει, άκόμη κι άν ή τροχοπέδη της δέν λαμβάνεται ύπ’ όψιν άπό τόν άνθρωπο, ό όποιος πίπτει καί έπιτε- λεΐ τήν άμαρτία, παρά τήν άπαγόρευσί της. Άπό έδώ άρχίζουν οί έλεγχοι τής συνειδήσεως -«ό κατήγορος σου» μέ τόν όποιο πρέπει νά συμφιλιωθής καθ’ όδόν- ό όποιος δέν σιωπά μέχρι νά άναθεωρήσης τίς ενοχές σου καί έπιστρέψης άπό τίς άμαρτίες σου γιά νά ήμπορέσης νά λάβης τήν συγχώρησι τού Θεού. Σέ περίπτωσι πού οί ηθικές παρεκτροπές τού άνθρώπου τόν έχουν δεμένο σάν μέάλυσίδα μέ τήν δυναμική έπιρροή τους, ά- κολουθοϋν οί τιμωρίες τής συνειδήσεως, χειρότερες άπό τόν άπλό έλεγχο. Αύτές οί τιμωρίες είναι ή άνισορ- ροπία τού νού -έλαφρότερη ή βαρύτερη, άπό τήν όποία μπορεί νά έπανέλθη- καί οί άλλες βαρύτερες μορφές, όπως ή σχιζοφρένεια, ή παράνοια, ή επιθετική τρέλα καί τέλος ή αύτοκτονία.
Όλα αύτά είναι τά έπακόλουθα τής συνειδήσεως, ή όποία είναι πνευματικό όργανο τοϋ άνθρώπου. Τό έπόμενο βήμα είναι ή βύθισις του άνθρώπου στό σκοτάδι καί στά αιώνια βάσανα. Αύτή εΐναι ή φρικιαστική προοπτική τής ζωής στήν άμαρτία.
* * *
Όταν έχης τήν συνείδησί σου καθαρά, μή φοβάσαι ποτέ άπό τίποτε.
από το βιβλίο: ΒΙΟΣ, ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΡΟΥΜΑΝΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΙΙΟΚΑ (1910-1989)
(Μετάφρασις άπό τά ρουμανικά ύπό μοναχοῦ Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου)

Το Έλεός Του, αρκεί…
Φεύγει η ζωή μας με το να ζητάμε απίστευτα πράγματα, βλέποντας τον Θεό σαν ένα τοτέμ ικανοποίησης αιτημάτων ενώ στην ουσία η προσευχή μας οφείλει να έχει ένα και μόνο αίτημα «Ζητείτε δε πρώτον την βασιλείαν του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού, και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν.» (Ματθ. 6:33).
Γράφει ο π. Σπυρίδων Σκουτής
Όταν κάνουμε υπομονή στη ζωή μας, ο Θεός μας δείχνει τον δρόμο της σωτηρίας αλλά εμείς δυστυχώς δεν θέλουμε να περιμένουμε. Δεν θέλουμε να Τον ακούσουμε. Μπορεί να μας πει «όχι» που στην ουσία είναι το «ναι» για τη σωτηρία μας αλλά εμείς αλλιώς θέλουμε τα πράγματα.
Τα θέλουμε όλα εδώ και τώρα διότι μας καταδιώκει ο θάνατος και θέλουμε να ολοκληρώσουμε τις επιθυμίες μας όχι σωτηριολογικά και όπως ο Θεός θέλει αλλά όπως εμείς «βλέπουμε» τη ζωή. Θέλουμε να «φέρουμε» στα μέτρα μας τον Θεό και στις επιθυμίες μας, αντί να πούμε «ας γίνει το θέλημα Σου». Σε αυτή τη φράση μας πιάνει κόμπος στο στομάχι διότι δεν θέλουμε σε αυτό που προσευχόμαστε να «ακούσουμε» το όχι του Θεού που στην ουσία είναι σωτηριώδες αλλά θέλουμε ο Θεός να έρθει στις δικές μας επιθυμίες.
Ένας Θεός για τις δουλειές μας όπως έλεγε και ο μακαριστός Γέροντας Αιμιλιανός ο Σιμωνοπετρίτης. Γι’ αυτό και στα αιτήματα των προσευχών μας Τον θέλουμε για ένα κομμάτι της ζωής μας, συνήθως καθαρά εξωτερικό και όχι για βαθύτερα πράγματα. Πολλές φορές παρακαλάμε για τα πάντα εκτός από το να μας καθαρίσει την καρδιά και να μας δώσει μετάνοια και αγάπη.
Το έλεγε και ο μακαριστός Μητροπολίτης Αντώνιος Μπλουμ : «Συνήθως θέλουμε κάτι από τον Χριστό και όχι τον ίδιο τον Χριστό». Θέλουμε να μας δώσει κάτι και μάλιστα το θέλουμε όπως εμείς το έχουμε στο μυαλό μας. Φοβερά πράγματα!
Φεύγει η ζωή μας με το να ζητάμε απίστευτα πράγματα, βλέποντας τον Θεό σαν ένα τοτέμ ικανοποίησης αιτημάτων ενώ στην ουσία η προσευχή μας οφείλει να έχει ένα και μόνο αίτημα «Ζητείτε δε πρώτον την βασιλείαν του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού, και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν.» (Ματθ. 6:33).
Να προσέχουμε τι ευχόμαστε αδέρφια, γιατί μπορεί αυτό που ευχόμαστε να είναι καλό για τη ζωή μας αλλά όχι για τη σωτηρία μας. Μπορεί πίσω από αυτό που ζητάς, τελικά να βρίσκεται όχι η σωτηρία σου αλλά η απώλεια σου διότι δεν μπορείς και δεν αντέχεις, αλλά εσύ επιμένεις. Μην επιμένεις, άφησε τα όλα σε Εκείνον…
Πολλές φορές ο Θεός μας λέει «όχι» ή μας το «δείχνει», οπότε ας μην πάμε να σπάσουμε την πόρτα όπως έλεγε και ο γέροντας Ιωσήφ ο Βατοπεδινός. Να πούμε καλύτερα «να είναι ευλογημένο» και να αποχωρήσουμε με σιωπή , προσευχή και ειρήνη γιατί ο Κύριος γνωρίζει καλύτερα.
Οι θλίψεις και οι στεναχώριες έρχονται διότι τα βλέπουμε όλα μέσα από εγωϊσμούς και επιθυμίες και όχι μέσα στην οικονομία και την αγάπη του Θεού. Θλιβόμαστε γιατί δεν γίνεται αυτό που θέλουμε, έχουμε προγραμματίσει και νομίζουμε ότι θα μας κάνει καλό.
Τα πάντα κινούνται μέσα στην ευλογία, την αγάπη και την οικονομία του Θεού αλλά εμείς δεν το βλέπουμε. Σε πολλά όχι του Θεού βλέπουμε κατάρα ενώ στην ουσία υπάρχει ευλογία και σωτηρία αλλά δυστυχώς εμείς τα ερμηνεύουμε όλα με τη ματιά του κόσμου και όχι με το βλέμμα του Ουρανού.
Λέει ο Ιερός Χρυσόστομος ««Ἐν τῷ θέλειν καὶ τῷ μὴ θέλειν κεῖται τὸ πᾶν»..
Η ουσία του «θέλω» βρίσκεται και σε μια άλλη βαθύτερη έννοια επιθυμίας: «Τι θέλεις, γιατί το θέλεις και πως το θέλεις». Εάν αυτό δεν έχει άνοιγμα «Όπως εσύ Κύριε» αλλά «Όπως θέλω εγώ» τότε ενδέχεται αντί να πάμε τη ζωή μας στον ουρανό να την πάμε στο γκρεμό.
Πολλοί μας ρωτούν «Και τι να ζητάμε πάτερ από τον Θεό» και η απάντηση είναι πολύ απλή «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με». Το έλεος θέλουμε και έχουμε τον ουρανό αγκαλιά.
«Ὁ Θεὸς ἡμῶν ἐλεεῖ» (Ψαλ. ριδ΄ [114] 5) και αυτό μας αρκει!
Ας προσέχουμε…. Ο Θεός ξέρει και αυτό αρκεί. Δεν χρειάζεται κάτι άλλο.